06 september, 2018

Dynamics 365 Business Central for Field Service

terug naar overzicht

Hoe kunt u deze alles-in-één bedrijfsbeheeroplossing inzetten bij het verbeteren van uw field service activiteiten?

Field Service Management (FSM) omvat het beheer van de bedrijfsmiddelen van een bedrijf. FSM heeft meestal betrekking op bedrijven die de installatie, service of reparatie van systemen of apparatuur moeten beheren. Deze systemen hebben onderhoud nodig. Als u in de FSM wereld werkt, begrijpt u de uitdagingen die hiermee samenhangen. Stelt u zich eens voor dat het mogelijk is dat u uw werkopdrachten kunt gebruiken om het benodigde werk vast te leggen en te beschrijven, en tegelijkertijd de benodigde middelen en vaardigheden vastlegt om dat werk te voltooien. Hier zou u toch gebruik van willen maken?

Microsoft Dynamics 365 Business Central kan hierbij helpen. Microsoft Dynamics 365 Business Central is een in de cloud gebaseerde, alles-in-één bedrijfsbeheeroplossing die het imago van Field Service verandert. Misschien heeft u hier al veel over gelezen en heeft u herhaaldelijk de verwijzingen naar Dynamics 365 Business Central gezien. Ook zal u ongetwijfeld al gelezen hebben hoe de oplossing in een groot aantal toepassingen werkt. Wij focussen ons in deze blog op de voordelen voor de Field Service medewerkers.

Makkelijke middelenplanning, werkorderaanvragen optimaliseren en meer

Bij field service draait alles om werkorders. Het proces van resourceplanning (met betrekking tot field service) maakt de configuratie van beperkingen en perimeters mogelijk om zo de bedrijfsbehoeften te verbeteren. Simpel gezegd optimaliseert dit proces werkorder aanvragen op basis van beschikbaarheid, vereiste vaardigheden, werkorder duur, prioriteit, beloofd tijdvenster etc. Microsoft Dynamics 365 verlaagt de drempel voor o.a. resourceplanning op verschillende manieren.

Geen werkorder verwarring meer

Met behulp van Business Central worden werkopdrachten gebruikt om apparatuur, reparaties, inspecties en preventief onderhoud bij te houden. Dit wordt gedaan door middel van een planningsbord dat de middelen en de bijbehorende vereisten toont. Hieronder vallen ook de vereisten uit werkorders en kansen, gezien het feit dat dezelfde tak mogelijk de reparatiewerkzaamheden uitvoert. Daarbij zouden er mogelijkheden zijn voor nieuwe services.

Wanneer middelen zijn gepland, wordt de boeking vastgelegd voor een specifieke tijd en plaats. Deze kan handmatig worden uitgevoerd of met behulp van de functie “slimme filtering” via de Schedule Assistant. Volgens Microsoft-vertegenwoordigers kunnen klanten hun middelen het beste plannen met behulp van optimalisatie van resourceplanning, omdat hun uitdagingen complexer worden.

Optimalisatie van resourceplanning

Als een van de premiumfuncties van Business Central voor field service medewerkers maakt optimalisatie van resourceplanning de configuratie van beperkingen en parameters mogelijk om te voldoen aan specifieke bedrijfsbehoeften. Het werkt door het optimaliseren van de werkorder verzoeken op het gebied van:

  • Beschikbaarheid van bronnen
  • Benodigde vaardigheden
  • Werkorderduur
  • Prioriteit
  • Beloofde tijd Windows

Een voorbeeld van hoe de optimalisatie van middelen planning een verschil maakt in de field service sector: de applicatie kan afspraken plannen op basis van koppelvaardigheden. Daarbij is het mogelijk om binnen geplande werkuren te blijven. In dit geval, met de optimalisatie van resourceplanning toegepast, is het schema geoptimaliseerd met de gedefinieerde beperkingen en doelstellingen, terwijl werkorders en kansen zijn gepland over de beschikbare resources op basis van vaardigheden en binnen werkuren.

Kortom, Resource Scheduling Optimization en Business Central werken samen met field service. Hierdoor is het mogelijk om middelen op intelligente wijze in minuten in te plannen en opnieuw in te delen. Dit bevordert het voldoen aan klantverplichtingen. Daarbij kunnen organisaties de beschikbare capaciteit hierdoor zo goed mogelijk benutten.