Pixelzebra Dynamics 365 voor een op maat gemaakt CRM systeem
22 juni, 2018

Wat is Dynamics 365 Business Central?

terug naar overzicht

Wat is Microsoft Dynamics 365 Business Central (D365 BC)? Wat kan een bedrijf ermee en wat zijn de voordelen? Wij leggen graag uit wat D365 BC inhoudt en waarom het onmisbaar is voor uw bedrijf.

Wat is Microsoft Dynamics 365 Business Central?

Dynamics 365 Business Central is een oplossing die alle bedrijfsprocessen in het gehele bedrijf ondersteunt. Dynamics 365 BC wordt ook vaak ‘Enterprise Resource Planning System’ (ERP) genoemd. De basis van D365 BC is Dynamics NAV. Dynamics NAV is al meer dan 20 jaar dé ERP oplossing die Microsoft continue blijft verbeteren. Voordat ERP-systemen bekend werden, moest een bedrijf meestal afzonderlijke oplossingen voor elke afdeling kopen. Zo kregen afdelingen als financiën, orderverwerking, voorraadbeheer en human resources-systemen elk hun eigen oplossing, omdat er maar heel weinig geïntegreerde oplossingen op de markt waren. Tegenwoordig is er dus één oplossing voor de verschillende afdelingen: Microsoft Dynamics 365 Business Central. Deze oplossing biedt de mogelijkheid om met bewezen én de nieuwste technologieën te werken.

Voor wie is Microsoft Dynamics 365 Business Central?

Verschillende soorten bedrijven gebruiken deze oplossing om alle processen binnen het bedrijf te runnen. Voor een groot deel zijn dit bedrijven die producten kopen en opslaan voordat ze deze weer verkopen. Zij zijn voornamelijk samengesteld uit meerdere verkoopkanalen die allemaal ondersteund kunnen worden door D365 BC. De meeste klanten gebruiken de oplossing dus als een systeem om verschillende gebieden van hun bedrijf te beheren.

Kerngebieden

D365 BC biedt op verschillende gebieden functionaliteit voor gebruikers. Hieronder worden de verschillende kerngebieden toegelicht.

 

Financieel management

Het financiële beheerelement van D365 BC is de meest gebruikte functie van het systeem. Hiermee kunt u uw financiën beheren en heeft u realtime inzicht. Ook is informatie gemakkelijk en veilig te delen met een boekhouder of accountant en geeft het meer controle over uw budgetten en geldstromen. Met de financiële module kan een bedrijf verder:

  • Binnenkomende betalingen rechtstreeks toepassen op de gerelateerde klant;
  • Facturen markeren als betaald door middel van automatisch op elkaar afgestemde accounts;
  • Aanbevelingen ontvangen over wanneer u het best leveranciers kunt betalen om te profiteren van kortingen en boetes te voorkomen;
  • Tags toevoegen aan vermeldingen voor een snellere categorisering en analyse;
  • Het vermogen van uw bedrijf te budgetteren, te wijzigen en te controleren.

 

Voorraadbeheer

Voor bedrijven met een voorraadbeheer is de mogelijkheid om de inventaris te stroomlijnen en eenvoudig te beheren een uitkomst. Voorraadbeheer in D365 BC verhoogt de zichtbaarheid van de volledige bevoorrading en houdt daarmee de klant tevreden. U kunt de ingebouwde intelligentie gebruiken om te voorspellen wat u wanneer moet aanvullen, zodat de voorraadniveaus gegarandeerd worden onderhouden. Hiermee worden tekorten en verloren verkopen voorkomen. Met de inventaris functionaliteit:

  • Krijgt u een gedetailleerd overzicht van uw inventaris, waar u op dat moment ook bent;
  • Kunt u klanten artikelen aanbieden die u op dat moment nog niet in voorraad heeft;
  • Kunt u een verkoopkredietnota plaatsen en klantrestituties beheren;
  • Vermijd u omzetverlies door het aanbieden van vervangende artikelen wanneer de gevraagde artikelen niet beschikbaar zijn.

 

Sales

Met D365 BC kunt u de tijd verkorten die tussen het sturen van de offerte en de betaling zit. Dit kan door de verkoop- en boekhoudprocessen aan elkaar te koppelen. Hierdoor bent u in staat om rechtstreeks en snel vanuit Outlook te reageren op verkoop gerelateerde vragen. Het maakt het ook gemakkelijk om meerdere verzend- en factuuradressen per klant te verwerken. Verder maakt de verkoopfunctionaliteit het mogelijk om:

  • Een verkoop rechtstreeks vanuit Outlook te plaatsen;
  • Een compleet overzicht te krijgen van interacties;
  • De huidige klantstatus te volgen, van offerte tot factuur;
  • Speciale afspraken (inclusief kortingsstructuren) met een klant en leveranciers managen;
  • Prioriteiten toe te kennen aan leads op basis van omzetpotentieel en kansen gedurende de hele verkoopcyclus.

Inkopen

Met het aankoopelement van D365 BC kunt u uw inkoopproces controleren en beheren via geautomatiseerde workflows en dynamisch bijgewerkte voorraadniveaus. U kunt onnodige of frauduleuze aankopen voorkomen door goedkeuringen te implementeren. Ook kunt u een gefactureerde factuur in uw financieel beheersysteem wijzigen en door de correctie zonder problemen registreren. Met dit aankoopelement kunt u verder:

  • Aankoopfacturen en -orders creëren om de inkoopkosten en crediteurenadministratie bij te houden;
  • De controle houden over de kosten door geavanceerde workflow- en goedkeuringsstructuren in te voeren;
  • Taken automatiseren voor leveranciers om uw overeenkomsten met betrekking tot kortingen, prijzen en betalingsmethoden vast te leggen.

 

Rapportage en analyse

De rapportage- en analysefunctie maakt het mogelijk uw financiële managementgegevens (over boekhouding, verkoop, inkoop, voorraad en klantinteracties) voor een up-to-date, end-to-end beeld van uw bedrijf te centraliseren. U kunt sneller en beter de juiste beslissingen nemen wanneer u in het bezit bent van verbonden processen, voorspellende analyses en realtime gegevens. Verder maakt deze functie het mogelijk om:

  • Eenvoudig uw KPI’s te volgen door uw eigen analyses op uw resultaten te baseren;
  • De realtime prestaties van uw bedrijf op uw dashboard in kaart te brengen met behulp van ingebouwde Power BI-integratie;
  • Snelle, geïnformeerde beslissingen te nemen met de naadloze Microsoft Excel integratie;
  • Nauwkeurig uw cashflow te voorspellen met behulp van de ingebouwde Cortana Intelligence integratie.

 

Project management

Projectbeheer in D365 BC maakt het mogelijk om gemeenschappelijke projectmanagementtaken te maken. Ook zorgt het ervoor dat u alle benodigde gegevens kunt verkrijgen die helpen bij het beheren van budgetten en het bewaken van de voortgang. Daarbij zijn de uren van machines en de projecten van medewerkers te volgen via timesheets. Verder geeft het projectbeheer in D365 BC toegang tot realtime data van uw werknemers en machines en kunt u:

  • Klantprojecten creëren, beheren en volgen met de verfijnde kluskostenberekening- en rapportagemogelijkheid;
  • Gebruikersniveaus en winstgevendheid van middelen beheren door capaciteit en sales te plannen;
  • Budgetten ontwikkelen, wijzigen en beheren om overbesteding te voorkomen.

 

Activiteiten

Met het bewerkingselement kan een bedrijf haar bewerkingen stroomlijnen. Daarbij kunnen slimmere beslissingen genomen worden door gebruik te maken van geïntegreerde productie, opslag en servicebeheer. Dit zorgt ervoor dat een bedrijf:

  • Op de hoogte blijft van magazijninventaris door elke artikeltransactie of beweging te volgen;
  • Hoogwaardige producten efficiënter op de markt krijgt door zichtbaarheid in het hele productieproces;
  • Betrouwbare service kunt leveren aan de klanten door de bestaande service overeenkomsten te volgen.

Conclusie

Microsoft Dynamics 365 Business Central borgt uw financiële, inkoop- en verkoopprocessen. Het systeem geeft overzicht en zorgt dat het werk gestroomlijnd wordt. D365 BC is geschikt voor elk soort gebruiker of bedrijf. Van retailers, tot fabrikanten, servicebedrijven, grote bedrijven, kleine bedrijven, internationale bedrijven, lokale bedrijven, geavanceerde bedrijven met veel gebruikers en kleinere bedrijven met een paar gebruikers. Voor elk soort bedrijf kan Dynamics 365 Business Central de oplossing zijn!

Is uw bedrijf er klaar voor? Neem dan gerust contact op. Wij geven u graag meer informatie.

Contact