Het Leger des Heils koestert haar relaties en donateurs. Want alleen samen kan de hulporganisatie eenzaamheid bestrijden en een laatste vangnet zijn voor kwetsbare mensen. Om die relaties te verstevigen werkt de afdeling Fondsenwerving op de achtergrond steeds meer datagedreven. Een nieuw CRM-systeem voor onder meer relatiebeheer en donateursadministratie, met succes geïmplementeerd door Pixelzebra, brengt die ontwikkeling in een stroomversnelling. Het is de opmaat naar nog veel meer mogelijkheden.
Het is na de zomer van 2021 even flink schakelen voor operationeel directeur Fondsenwerving Geert-Jeroen Klootsema en zijn team. Ineens is daar het bericht dat het huidige CRM-systeem op korte termijn niet meer ondersteund wordt. En dus begint de landelijke afdeling van het Leger des Heils in allerijl aan een zoektocht naar een nieuwe CRM-specialist.
‘We hebben snel een minimal viable product opgesteld: wat hebben we minimaal nodig om onze business draaiende te kunnen houden?’ zo blikt Klootsema terug. ‘Tegelijkertijd was het een kans om vooruit te kijken: welke stappen willen we als afdeling Fondsenwerving zetten om futureproof te zijn? Dit was het ideale moment om onze bedrijfsprocessen tegen het licht te houden en daar waar nodig opnieuw in te richten, zodat die ons werk beter zouden gaan ondersteunen.’
Ook fijn: wereldwijd werkt het Leger des Heils met Microsoft-technologie. De oplossing van Pixelzebra sluit daardoor aan op alle operationele systemen binnen de organisatie. Klootsema: ‘Dat is een mooie bijkomstigheid, maar de cultural fit die we sinds onze kennismaking ervaren heeft de doorslag gegeven. Dat is de basis om samen aan iets moois te bouwen.’
Het op orde brengen van de volledige donateursadministratie is één, het optimaliseren van relatiebeheer twee. Daar komt de toekomstgerichte wens om meer datagedreven te werken om de hoek kijken. ‘Als mensen tevreden zijn over de manier waarop we ze van dienst zijn, blijven ze langer aan ons verbonden’, licht Klootsema toe. ‘Inzicht op basis van data helpt daarbij. Als je weet dat een collega eergisteren e-mailcontact heeft gehad met een donateur, en gisteren een vraag via social media beantwoord heeft aan dezelfde persoon, dan kun je beter bouwen aan een relatie.’
En dat blijkt drie maanden na livegang (begin 2023) van het nieuwe systeem zijn vruchten al af te werpen. Klootsema: ‘We hebben nu een 360 graden-beeld van onze relaties, of dat nu grote gevers in de zakelijke markt zijn of particuliere donateurs. Daardoor kunnen we hun klantreis monitoren en de relatie op basis van die inzichten beheren en versterken. Veel meer datagestuurd dus.’
Voor eindgebruikers is dat even wennen, maar ook zij zien nu al de voordelen. ‘Iemand die vroeger alleen de telefonische verwerking van de donateursadministratie deed, ziet nu de hele klantreis voor zich. Dat vergt training en uitleg waarom we deze stappen hebben gezet. Medewerkers ervaren de efficiency al en zijn daar blij mee. Dat draagt bij aan het werkplezier. Ze begrijpen dat de klant bij deze ontwikkelingen gebaat is: die wil zo snel en goed mogelijk geholpen worden. Meer datagedreven werken vergroot de binding.’
Dat gaat niet altijd zonder slag of stoot, maar wel op basis van een krachtig partnership. ‘We werken als één team, met veel vertrouwen in elkaar’, zegt Klootsema. ‘Onze organisatie is complex en omvangrijk. We hebben tijdens het implementatietraject van het nieuwe systeem dan ook meerdere uitdagingen moeten overwinnen. Het was een proces van geven en nemen, van af en toe botsen en schuren. Veel gelachen, soms een spreekwoordelijke traan. Maar in alle openheid en eerlijkheid naar elkaar zijn we samen tot een mooi succes gekomen. Onze organisatie is verder geholpen en Pixelzebra zal haar kennis hebben verbreed.’
De stip op de horizon is helder: ‘Meer datagedreven aan de slag en op die manier de klant nog centraler stellen. Minder verspilling van tijd en energie, met beter klantcontact als resultaat.’
Wij helpen jou bij het optimaliseren van je relaties met klanten, leden of donateurs. Met onze oplossingen op basis van Microsoft Dynamics 365 Customer Engagement haal je het maximale uit sales, marketing en customer service.