In 5 stappen naar datagedreven fondsenwerving

Als fondsenwerver bij een goededoelenorganisatie is één van je doelen om zoveel mogelijk geld in te zamelen voor het goede doel waar jouw organisatie voor staat. Hoe je dit doet, kan op veel verschillende manieren. Maar hoe zorg je dat je de data die je hiermee verzameld op een eenvoudige manier inzichtelijk krijgt en kunt gebruiken? Hoe kun je het effect van de verschillende campagnes meten, begrijpen en zelfs voorspellen?

hero pattern

Datagedreven fondsenwerving helpt je hierbij, het geeft goede doelen inzicht in donateurs en geldstromen om zo meer fondsen te kunnen werven. Meer rendement dus halen uit de campagnes die gevoerd worden. In deze blog helpen we je in 5 eenvoudige stappen naar datagedreven fondsenwerving.

Stap 1: Maak data centraal toegankelijk

Laten we bij het begin beginnen: wat is data-gedreven fondsenwerving? Bij datagedreven fondsenwerving ondersteun je al je beslissingen op basis van data . Goededoelenorganisaties hebben vaak al heel veel data, maar het lukt niet goed om die data tot inzichten te verwerken. Een belangrijke reden hiervoor is dat de data vaak over allerlei systemen en afdelingen verdeeld is. Soms is de data zelfs buiten de organisatie bij marketingbureaus. Het sluit niet op elkaar aan en er worden verschillende classificaties gebruikt met als resultaat dat er geen eenduidig donateursprofiel is.

Het startpunt van datagedreven fondsenwerving is dan ook om ervoor te zorgen dat je inzicht krijgt in de data van jouw donateurs. Je wilt weten wie, wat, wanneer en waarom gedoneerd heeft en hoe ze die donatie hebben gedaan. Deze data krijg je inzichtelijk door een CRM-systeem te gebruiken dat al je campagnes ondersteunt, zowel offline als online, en wat inzicht biedt in alle geldstromen. Je hoeft daarbij zeker niet alles in één keer te doen. Hou het simpel, begin klein en zorg dat het CRM-systeem met jouw organisatie mee kan groeien.

Stap 2: Meet en maak zichtbaar

Wanneer je alle data van jouw goededoelenorganisatie centraal hebt verzameld kun je campagnes gaan instellen. Na elke campagnes ga je meten wat de campagne heeft opgeleverd. Hoeveel donaties zijn er binnengekomen, hoeveel nieuwe donateurs zijn er en hoelang blijven ze donateur? Stijgt of daalt de gemiddelde donatie en welk kanaal is het meest succesvol. Wanneer je dit weet kun je het resultaat van de campagne afwegen tegen de kosten van een campagne. Je weet dan wat het nettorendement is en of een campagne dus succesvol is geweest. Met het juiste CRM-systeem heb je hiervoor geen aparte kennis van datamarketing nodig.

De data die je uit een campagne haalt is heel waardevol. Of je nu een kleine organisatie bent of een grotere; met de data uit je campagnes zorg je ervoor dat de volgende campagne net zo of nog succesvoller wordt. Betrek de hele organisatie erbij en deel de cijfers met je collega’s en het management.

  • Webinar: de kracht van CRM voor Goed Doelen Organisaties

    Alle Goede Doelen Organisaties hebben behoefte aan meer nieuwe donateurs en actieve bestaande donateurs. Een krachtige CRM-oplossing helpt je, als fundament, dit doel te bereiken. In het webinar "de kracht van CRM voor Goede Doelen" laten we je de meerwaarde zien van Pixelzebra Social Matters: Dé CRM oplossing voor Goede Doelen Organisaties.

    Donderdag 11 juli 2024 // 15:00 uur - 16:00 uur

Stap 3: Testen, testen en...testen!

Wat werkt wel en wat werkt niet? Dat is voor elke organisatie en elke doelgroep anders en daarom is het belangrijk om geen aannames te doen, maar te testen. Ook dit helpt je om beslissingen te nemen puur gebaseerd op data. Welke ‘taal’ spreekt je doelgroep? Is er verschil in de conversie tussen de ene landingspagina en de andere? Welke leeftijdscategorie past bij welke vorm van doneren? Start ook hier klein, noem het een experiment of een micro-campagne en leer hoe je het resultaat meet, interpreteert en toepast in een nog betere versie van je campagne. Maak je gebruik van een belbureau? Geef twee bureaus dan eens een x aantal contacten en kijk wie het beste resultaat behaalt. Beloon deze partij door hen de rest van de contacten te laten bellen. Het draait allemaal om testen en optimaliseren.

Stap 4: Verbindingen maken

Met data uit verschillende bronnen is het van essentieel belang om verbindingen te maken tussen deze bronnen. Alleen zo krijg je een compleet beeld van je donateurs. Om de juiste personen op het juiste moment en op de juiste manier te bereiken, is het belangrijk om te weten hoe ze zich gedragen en wat hun interesses en voorkeuren zijn. Een marketingplatform dat goed aansluit op je CRM is daarbij heel prettig natuurlijk. En, kijk of het ook mogelijk is om open data over je doelgroep te verzamelen. Open data kan bijvoorbeeld komen van het CBS, het UWV, het kadaster of het NIBUD.

Stap 5: Maak data centraal toegankelijk

Wacht even, was dit niet stap 1? Klopt! Maar deze stap is zo belangrijk als het gaat om datagedreven fondsenwerving, dat we hem graag nog een keer benoemen. Je kunt alleen een goede beslissing nemen als je inzicht hebt en alle data compleet is. Dit betekent dat bijna iedereen binnen je organisatie bijdraagt aan het aanleveren van data. Van de financiële administratie, deelnemers- en vrijwilligerscoördinatie en sponsorwerving tot de marketingafdeling. Ze moeten allemaal data kunnen aanbrengen en data kunnen uitlezen. Het CRM-systeem is hierbij de hub die alle betrokkenen met elkaar verbindt.

Kijk eens kritisch naar jouw organisatie. Zijn jullie werkzaamheden met elkaar verbonden in een CRM-systeem? Is de data centraal toegankelijk en maken jullie keuzes op basis van data? Is er überhaupt een CRM-systeem en ondersteunt dit systeem offline en online campagnes en geldstromen?

Ronald Hubert
CRM Consultant
ronald.hubert@pixelzebra.nl
06-46064221
Start met datagedreven fondsenwerving
Neem contact op

Benieuwd of en hoe jouw organisatie datagedreven fondsen kan werven? We denken graag met jullie mee en helpen je om datagedreven fondsenwerving klein te maken en stap voor stap te laten groeien.