5 trends die jouw fondsenwerving helpen

Pixelzebra werkt al ruim 10 jaar samen met goededoelenorganisaties. Ons vaste team van consultants werkt nauw samen met deze goede doelen en zijn dus precies op de hoogte van wat er binnen hun branche gebeurt. Deze kennis en ervaring delen we graag en dus hebben we in deze blog een overzicht gemaakt van de 5 thema’s of trends die op dit moment in de wereld van fondsenwerving spelen.

hero pattern

1.Balans van donateurs

Als goed doel is het opbouwen van een mooie community heel belangrijk. Zo’n community bestaat uit mensen die gevoel hebben bij jullie doelstelling en bereid zijn jullie te ondersteunen. Als je kijkt naar de donateurs in je community, weet je dan hoe de ‘spreiding’ is? Zijn het vooral eenmalige gevers of structurele gevers? Wat is de leeftijd van je donateurs? Zijn er overeenkomsten in de momenten of campagnes waar de donatie uit voort komt en hoe kun je dit koppelen aan de hoogte van het bedrag dat ze doneren.

Het is belangrijk om hier een goed beeld van te hebben. Zo kun je beter onderbouwen welke energie je steekt in je structurele donateurs, hoeveel in nalatenschappen en kun je werken aan een gebalanceerde groep donateurs. en wat

We zien dat goededoelenorganisaties steeds beter in balans zijn. Wie zich actief bezighoudt met de balans van donateurs wordt niet overvallen door wijzigingen in het donateursbestand en kan tijdig bijsturen op trends in de markt. Weet jij wat de juiste balans van donateurs is voor jouw organisatie?

2.Gerichte segmentatie

Persoonlijke communicatie valt of staat met segmentatie. Waar vroeger met name gesegmenteerd werd op eenmalige of vaste donaties of op regio’s, gebruiken steeds meer goede doelen een combinatie van demografische en psychografische kenmerken om te segmenteren. Deze informatie wordt vervolgens gebruikt om content te maken die resoneert met de waarden en ervaringen van de donateurs. Laat zien hoe hun bijdrage een verschil maakt. Segmenteer na een event bijvoorbeeld op verschillende donatiebedragen om donateurs te vertellen hoe hun deelname bijdraagt aan de missie van je organisatie.

3.Mix van kanalen

Waarom zou je jouw marketingactiviteiten beperken tot één kanaal per campagne? We zien steeds meer goede doelen die optimaal gebruik maken van de tools die ze tot hun beschikking hebben. Het combineren van verschillende kanalen binnen één campagne heet een omni- of multi-channel strategie. De kracht van omnichannel-marketing is dat je je doelgroep op alle kanalen dezelfde persoonlijke ervaring en communicatie beleeft. Ze voelen zich meer betrokken bij jouw organisatie en voelen zich meer vertrouwd bij de uitingen die ze van jouw goededoelenorganisatie zien. Hierdoor kun je ze beter sturen richting een donatie. Omnichannel maakt gebruik van verschillende kanalen, zoals e-mail, online (re)targetting, landingspagina's, direct mail en zelfs telefonie. Natuurlijk hoef je niet alles in één keer te combineren en in te zetten. Start bijvoorbeeld eens door met een campagne e-mail op te volgen door een persoonlijke direct mail, daarna een reminder e-mail en een gepersonaliseerde donatiepagina en een bijpassende post op social media. We zien dat de combinatie van e-mail en direct mail een hoge conversie oplevert.

4.Datagedreven fondsenwerving

Datagedreven fondsenwerving helpt goede doelen om inzicht te krijgen in donateurs en geldstromen, om zo meer fondsen te kunnen werven. Meer rendement dus halen uit de campagnes die gevoerd worden. Het wordt steeds moeilijker om data van andere platformen zelf te gebruiken voor analyse, segmentatie en personalisatie. Hiervoor moet je de data echt 'in handen' hebben en dat lukt niet altijd als de data niet op je eigen platform staat. De data van je donateurs is essentieel om persoonlijk te communiceren en te segmenteren en zo het rendement van je campagnes te verhogen.

5.Verhoogde productiviteit met AI

Maak slim en efficiënt gebruik van AI. Laat AI bijvoorbeeld content voor je genereren of zet chatbots in voor snelle en gepersonaliseerde interacties. Pixelzebra Social Matters maakt gebruik van de Microsoft AI-integratie Copilot. Deze integratie helpt je taken te automatiseren, geeft inzicht in data en genereert ideeën en statistieken. Let wel goed op! Wanneer je AI gebruikt om content te maken, moet je plagiaat voorkomen. Neem dus niet alles klakkeloos over en controleer de feiten. Let ook op je tone of voice en zorg dat deze past bij jouw organisatie. Zie AI echt als een hulpmiddel die jou sneller en efficiënter helpt werken.

Pixelzebra Social Matters

Pixelzebra Social Matters (PSM) helpt goededoelenorganisaties bij het invullen van het donateursprofiel. De data die organisaties over hun donateurs verzamelen staat op hun eigen omgeving en kan gebruikt worden om te segmenteren en te personaliseren. PSM combineert verschillende campagnekanalen naadloos met elkaar. Zo stuur je bijvoorbeeld heel eenvoudig een direct mail aan alle potentiële donateurs die in de afgelopen drie maanden minimaal twee keer de nalatenschapspagina hebben bezocht. Maak gebruik van een QR-code in de direct mail naar een contactformulier en laat op basis daarvan een beltaak achter voor relatiebeheerders. Er is zoveel mogelijk! En natuurlijk zorgen we er samen voor dat je organisatie voldoet aan de AVG-wetgeving, met onze geïntegreerde AVG-tool.

Ronald Hubert
CRM Consultant
ronald.hubert@pixelzebra.nl
06-46064221
Ontdek de mogelijkheden
Neem contact op

Wil je meer weten over hoe je aan de slag kunt met de 5 trends? Laat het ons weten, we helpen je graag verder.